راهنمای مشتریان

 

به سامکا خوش آمدید!

سعی کرده ایم در سامکا، فضا و امکاناتی برای رسیدن به یک سفارش موفق کالیبراسیون (چه در کیفیت و چه در قیمت) را برای شما فراهم کنیم.  اکیدا توصیه می شود پیش از مطالعه ادامه این متن، چنانچه هنوز بخش قوانین سایت را مطالعه نکرده اید، حتما این کار را انجام دهید. عباراتی که در این راهنما استفاده شده، در بخش قوانین، تعریف و شرح داده شده است.

ارسال استعلام و مبادله پیام با پیمانکاران عضو در سامکا برای مشتریان خدمات کالیبراسیون رایگان است. تنها در صورت پذیرش پیشنهاد ارائه شده روی هر استعلام، کارمزدی معادل 1.5% مبلغ پیشنهاد، از مشتری دریافت و طرفین با یکدیگر مرتبط خواهند شد.

اگر برای اولین بار قصد استفاده از امکانات سامکا را دارید و یا هنوز برای خود نام کاربری و رمز عبور تعریف نکرده اید، کافیست روی بخش ورود به حساب کاربری کلیک کرده و با وارد کردن شماره همراه خود، ظرف کمتر از یک دقیقه، پیامکی حاوی کد تایید ورود را دریافت و وارد حساب کاربری خود شوید:

اگر کد تاییدی را که برایتان پیامک شده به درستی وارد کرده باشید، بلافاصله به صفحه کاربری خود وارد خواهید شد که منویی مشابه شکل زیر در سمت راست آن وجود دارد:

قسمتهای زیر در این منو پیش بینی شده است:

  1. اعتبار: مانده اعتبار شما که برای پرداخت کارمزد خدمات، قابل استفاده است.
  2. شارژ حساب: از این محل، می توانید به درگاه بانکی سامکا رفته و مبلغ مورد نظر برای شارژ حساب کاربری خود را پرداخت کنید.
  3. حساب کاربری: اطلاعاتی که به سایر کاربران کمک می کند تا از فعالیت و راههای ارتباط با شما آگاه شوند، در این بخش وارد می شود.
  4. ثبت استعلام جدید: با کلیک روی این آیتم، می توانید عملیات ثبت یک استعلام کالیبراسیون جدید و ارسال آن به سامکا برای انتشار سراسری را انجام دهید.
  5. استعلام های جاری: کلیه استعلام های وارد شده توسط خودتان که مهلت دریافت پیشنهاد برای آن منقضی نشده و یا هنوز پیشنهادی را برای آنها انتخاب نکرده اید، در این بخش نمایش داده می شود.
  6. استعلامهای موفق: استعلامهایی که منجر به دریافت و انتخاب یک پیشنهاد مطلوب شده است، در این قسمت قرار دارند.
  7. پرسش ها: کلیه پرسش هایی که پیمانکاران در مورد استعلام شما دارند، در این قسمت قابل مشاهده و پاسخ دادن است.
  8. پیشنهادهای دریافتی: کلیه پیشنهادات دریافت شده از پیمانکاران که هنوز رد یا قبول نشده اند، در این بخش قابل مشاهده هستند.
  9. حسابداری: کلیه عملیات مربوط به اضافه یا کم شدن اعتبار حساب کاربری خود را با شرح مربوطه می توانید در این قسمت ببینید.
  10. پیام ها: کلیه مکاتبات شما با پیمانکاران پیشنهاددهنده در این بخش قرار می گیرد.
  11. بایگانی: استعلامهای لغو شده و خاتمه یافته در این قسمت نگهداری می شود.

ثبت استعلام

برای استعلام گرفتن از شرکتهای کالیبراسیون، باید روی دکمه ثبت استعلام جدید کلیک کنید.

در اولین گام، باید نام دستگاه را وارد کنید که در جدول استعلامها، بعنوان موضوع استعلام شما نیز نمایش داده خواهد شد. (مثلا کولیس دیجیتال، آمپرمتر، لوکس متر، ترازوی دقیق، ...)

سپس کمیت فیزیکی که توسط دستگاه مذکور اندازه گیری می شود را از لیست بازشونده انتخاب کنید. (مثلا ابعاد، شدت جریان، شدت روشنایی، جرم، ...)

گام بعدی، مربوط به اعلام واحد اندازه گیری دستگاه شماست (مثلا میلیمتر، آمپر، لوکس، گرم، ...). حد بالا و پایین و دقت اندازه گیری دستگاه نیز، کمیتهای مهم بعدی هستند که لازم است بصورت عددی مشخص شوند.

سپس باید تعداد دستگاههایی را که استعلام برای آنها انجام می شود را اعلام کنید. این تعداد، پارامتر مهمی برای شرکتهای کالیبراسیون در اعلام قیمت متناسب با حجم کار شماست. اگر تعداد زیادی از دستگاه مورد نظر برای کالیبراسیون را در اختیار دارید اما فعلا معدودی از آنها را برای استعلام معرفی می کنید، می توانید گزینه بخشی از یک سفارش کلی را فعال کرده و در کادری که پس از آن نمایش داده می شود، تعداد کل دستگاههای مورد نظر برای کالیبراسیون که در نوبتهای بعدی تحویل شرکت کالیبراسیون خواهند شد را اعلام کنید.

بعد از این مرحله، باید مهلت شرکتهای کالیبراسیون برای ارائه پیشنهاد روی این استعلام را تعیین کنید. استعلام شما پس از این تاریخ، به وضعیت منقضی تغییر یافته و پیشنهادی بر روی آن پذیرفته نخواهد شد.

فیلدهای بعدی مربوط به روش تسویه حق الزحمه، محل انجام عملیات کالیبراسیون (در آزمایشگاه کالیبراسیون و یا محل مشتری) و شهر محل استقرار یا استفاده از دستگاه(های) موضوع استعلام است.

در خاتمه، اگر احساس می کنید ارائه توضیحات بیشتر در مورد استعلام، در دریافت پیشنهادهای دقیق تر به شما کمک خواهد کرد، می توانید آن را در فیلد مربوطه وارد کنید. همچنین چنانچه عکس یا مدارک فنی از دستگاه(های) موضوع استعلام دارید که فکر می کنید در اعلام قیمت موثر خواهد بود، می توانید در بخش پیوست ها بارگذاری و ارسال نمایید.

در خاتمه، کافیست روی دکمه سبزرنگ ارسال کلیک کنید تا استعلام شما در صف بازبینی سامکا قرار بگیرد. در صورت نیاز، می توانید در این مرحله برای ثبت استعلام جدید دیگر هم اقدام و مراحل بالا را تکرار کنید.

توجه: کلیه توضیحات متنی و فایلهای ارسالی شما بر روی هر استعلام، توسط همکاران سامکا بازبینی می شود. از آنجا که هویت طرفین هر استعلام تا پذیرش پیشنهاد پیمانکار از سوی مشتری، مخفی باقی می ماند؛ چنانچه بخشهایی از توضیحات متنی، حاوی اطلاعات هویتی مشتری باشد، آن بخشها تحت ویرایش و حذف قرار خواهد گرفت. همچنین ارسال کلیه اطلاعات هویتی و افشاکننده نام و روش تماس با مشتری در فایلهای ارسالی نیز، جلوگیری ممنوع بوده و استعلام مذکور تا برطرف کردن این موارد، تایید و منتشر نخواهد شد. البته در صورت عدم تایید استعلام توسط اپراتورهای سامکا، شما از دلیل عدم تایید استعلام مطلع خواهید شد.

ویرایش استعلام

پس از بازبینی استعلام، چنانچه فقط نیاز به حذف اطلاعات هویتی و تماس مشتری باشد، اصلاحات لازم انجام شده و استعلام به مرحله انتشار عمومی می رود. اما اگر اصلاحات لازم توسط اپراتور امکان پذیر نباشد، استعلام با ذکر دلیل، رد شده و جهت ویرایش و اصلاح به مشتری عودت داده خواهد شد. در چنین حالتی، شما از قسمت استعلامهای جاری و در جدول مربوطه، استعلام خود را در وضعیت رد شده خواهید دید که با کلیک بر روی شماره پیگیری، وارد جزئیات استعلام شده و دلیل رد آن را مشاهده خواهید کرد.

ویرایش و ارسال مجدد هر استعلام، باعث قرارگیری دوباره در صف بازبینی و تاخیر در انتشار خواهد شد. لذا در زمان ایجاد استعلام جدید، نهایت دقت را در ثبت مشخصات استعلام بعمل آورید تا از اتلاف زمان جلوگیری کرده باشید.

پرسش و پاسخ

پس از تایید و انتشار هر استعلام، باید منتظر دریافت پیشنهادات پیمانکاران بر روی آن استعلام بمانید. اما گاهی لازم است پیمانکاران کالیبراسیون برای ارائه پیشنهاد دقیق، اطلاعات بیشتری از استعلام شما داشته باشند. برای این منظور، پیمانکاران می توانند زیر هر استعلام، سوالات خود در مورد آن استعلام را از مشتری بپرسند. مشتری نیز پاسخ هر سوال را بصورت جداگانه ارائه می دهد. این پرسشها و پاسخها، برای کلیه پیمانکاران قابل رویت است و از پرسشهای تکراری جلوگیری می کند.

بدیهی است مکالمات در این پرسش و پاسخها نیز برای پیشگیری از درج اطلاعات هویتی و تماس مستقیم، مورد بازبینی و ویرایش قرار می گیرد.

دریافت و پذیرش پیشنهاد

پیمانکارانی که مایل و قادر به اجرای خدمات موضوع استعلام شما باشند، می توانند پیشنهاد خود را که حاوی قیمت، مدت انجام کار و توضیحات مورد نیاز است، زیر استعلام شما ثبت کنند. شما می توانید کلیه این پیشنهادات را به تفکیک هر استعلام، در بخش پیشنهادهای دریافتی در منوی کاریری نیز مشاهده کنید.

به محض تایید هر یک از پیشنهادات ارسالی برای استعلام شما، یک نشانگر عددی که تعداد پیشنهادات جدید دریافتی را نمایش می دهد، در قسمت پیشنهادهای دریافتی منوی کاربری، ظاهر خواهد شد. در جدول مربوطه، می توانید به تفکیک مشاهده کنید که برای هر استعلام، چه پیشنهاد یا پیشنهاداتی و با چه قیمتی دریافت شده است.

برای کمک بیشتر به شما در انتخاب دقیقتر پیمانکار، ستونی به نام پیمانکار ترجیحی در جدول تعبیه شده است. اگر در ردیف پیشنهاد دریافتی، خانه واقع در این ستون تیک خورده باشد، نشان می دهد که پیمانکار پیشنهاددهنده، یکی از شرکتهایی است که شما قبلا در حساب کاربری، آن شرکت را به دلیل کیفیت کار، خوش قولی، خدمات پس از فروش، و یا هر دلیل دیگر، در لیست پیمانکاران ترجیحی خود قرار داده اید؛ هرچند در این مرحله، نام این شرکت را نمی توانید ببینید. این قابلیت به شما کمک می کند تا در صورت دریافت پیشنهادات مشابه، آن پیشنهادی را انتخاب کنید که قبلا با پیمانکار ارائه دهنده آن، تجربه کاری خوبی داشته اید. برای انتخاب پیمانکار ترجیحی، کافیست به بخش حساب کاربری رفته و در بخش پیمانکاران منتخب، نام شرکت مربوطه را در کادر متنی وارد و یا آن را از لیست شرکتها انتخاب و در نهایت آن شرکت را با کلیک روی دکمه افزودن به لیست پیمانکاران منتخب، در پروفایل خود ثبت کنید.

ستون امتیاز پیشنهاددهنده نیز، میانگین امتیازهای دریافتی پیمانکار مربوطه (از 1 تا 5 ستاره) را از سایر مشتریان نشان می دهد. این قابلیت نیز کمک دیگری به شما خواهد بود تا شرکتهایی که سابقه ارائه خدمات با کیفیت پایین داشته اند را بشناسید و با احتیاط بیشتری روی پیشنهادات آنان تصمیم بگیرید.

با کلیک روی شماره استعلام هر پیشنهاد، به صفحه جزئیات استعلام و پیشنهاد متصل به آن هدایت خواهید شد. بازهم برای کمک به انتخاب بهتر شما، تعداد کارهای انجام شده (پیشنهادات پذیرفته شده) پیمانکار پیشنهاددهنده را در فیلدی با عنوان تعداد کار در سامکا مشاهده می کنید. طبیعتا، ترکیب تعداد پیشنهادات پذیرفته شده هر پیمانکار با امتیاز کسب شده وی از سوی مشتریان، معیار قابل قبولی برای یک معامله موفق خواهد بود.

ارسال پیام

همانند پرسش و پاسخ در زمان انتشار استعلام که ابهامات پیمانکاران را برطرف می کرد، شما هم بعنوان مشتری میتوانید چنانچه نیاز به اطلاعات اضافی در مورد پیشنهاد دریافتی دارید، آن را زیر پیشنهاد مطرح و پاسخ آن را درخواست کنید. این قسمت نیز کارکردی مشابه با نرم افزارهای پیام رسان دارد (البته فقط با قابلیت ارسال پیام متنی).

پذیرش پیشنهاد

پس از تکمیل بررسی های لازم، اگر تصمیم به پذیرش پیشنهاد را داشتید، کافیست در بخش عملیات کاربری (زیر جزئیات پیشنهاد) گزینه موافقت با کسر کارمزد را فعال و دکمه پذیرفتن پیشنهاد را بزنید. با این کار، 1.5% از مبلغ پیشنهاد از حساب کاربری شما کسر خواهد شد. در مقابل، بلافاصله اطلاعات هویتی و تماس شرکت پیشنهاددهنده به شما نمایش داده شده و اطلاعات تماس و هویت شما نیز برای آن شرکت ارسال خواهد شد.

حسابداری

سوابق کلیه تراکنشهای مربوط به شارژ حساب، دریافت اعتبار هدیه و کسر کارمزد از حساب کاربری، در این قسمت قابل مشاهده و پیگیری است.