راهنمای پیمانکاران

 

به سامکا خوش آمدید!

سعی کرده ایم در سامکا، فضا و امکاناتی برای بازاریابی و جذب سفارش موفق کالیبراسیون از مشتریان را برای شما فراهم کنیم.  اکیدا توصیه می شود پیش از مطالعه ادامه این متن، چنانچه هنوز بخش قوانین سایت را مطالعه نکرده اید، حتما این کار را انجام دهید. عباراتی که در این راهنما استفاده شده، در بخش قوانین، تعریف و شرح داده شده است.

مشاهده استعلام ها و مبادله پیام با مشتریان عضو در سامکا، برای شرکتهای کالیبراسیون رایگان است. تنها در صورت پذیرش پیشنهاد ارائه شده روی هر استعلام توسط مشتری، کارمزدی معادل 4% مبلغ پیشنهاد، از محل اعتبار ریالی بلوکه شده پیمانکار نزد سامکا کسر و طرفین با یکدیگر مرتبط خواهند شد.

اگر برای اولین بار قصد استفاده از امکانات سامکا را دارید و یا هنوز برای خود نام کاربری و رمز عبور تعریف نکرده اید، کافیست روی بخش ورود به حساب کاربری کلیک کرده و با وارد کردن شماره همراه خود، ظرف کمتر از یک دقیقه، پیامکی حاوی کد تایید ورود را دریافت و وارد حساب کاربری خود شوید:

اگر کد تاییدی را که برایتان پیامک شده به درستی وارد کرده باشید، بلافاصله به صفحه کاربری خود وارد خواهید شد که منویی مشابه شکل زیر در سمت راست آن وجود دارد:

قسمتهای زیر در این منو پیش بینی شده است:

  1. اعتبار: تفکیک ریالی اعتبار اصلی (خریداری شده)، بلوکه شده (مسدود پس از ارسال پیشنهاد تا زمان تعیین تکلیف پیشنهاد) و مانده (قابل استفاده) در این بخش اعلام می شود.
  2. شارژ حساب: از این محل، می توانید به درگاه بانکی سامکا رفته و مبلغ مورد نظر برای شارژ حساب کاربری خود را پرداخت کنید.
  3. پروفایل: اطلاعاتی که به سایر کاربران کمک می کند تا از هویت حقوقی، دامنه فعالیت و راههای ارتباط با شما آگاه شوند، در این بخش وارد می شود.
  4. دامنه فعالیت: در این بخش، می توانید دامنه فعالیت آزمایشگاه خود را طبق گواهینامه تایید صلاحیت دریافتی از سازمان ملی استاندارد، درج یا ویرایش کنید.
  5. لیست استعلام ها: کلیه استعلام های منتشر شده از طرف مشتریان (در محدوده کمیتهای قابل پذیرش که در بخش حساب کاربری تعیین نموده اید) در این قسمت نشان داده می شود.
  6. پیشنهاد های ارسال شده: پیشنهادهایی که بر روی هر یک از استعلام های مشتریان صادر ارسال کرده اید، به تفکیک شماره استعلام در این بخش قابل مشاهده است.
  7. پیشنهادهای پذیرفته شده: لیست پیشنهادات ارسالی شما که توسط مشتریان پذیرفته شده است، به تفکیک شماره استعلام در این بخش قرار دارد.
  8. پرسش ها: متن کلیه پرسش و پاسخ هایی که با مشتریان برای کسب اطلاعات تکمیلی در مورد استعلام آنها داشته اید، در این زیرمنو قرار می گیرد.
  9. پیام ها: کلیه مکاتبات رد و بدل شده با هر مشتری پس ازارسال پیشنهاد، در این قسمت قابل مشاهده است.
  10. حسابداری: سوابق کلیه عملیات ریالی واریز و برداشت از اعتبار حساب کاربری شما در این قسمت ثبت می شود.
  11. بایگانی: پیشنهادهای لغو شده و پروژه های خاتمه یافته در این قسمت نگهداری می شود.

اعتبار

در این بخش، سه عنوان قابل مشاهده است:

-اعتبار اصلی: معادل ریالی اعتبار موجود در حساب شما که ممکن است بصورت بلوکه شده یا قابل استفاده باشد.

-اعتبار بلوکه شده: معادل ریالی میزانی از اعتبار شما که بابت ارسال پیشنهاد به مشتری بر روی استعلامهای مختلف، در حساب شما بلوکه شده و تعیین تکلیف آن، موکول به پذیرش یا عدم پذیرش پیشنهاد شما از سمت مشتری است. چنانچه پیشنهادتان از طرف مشتری پذیرفته شود، این اعتبار بصورت قطعی از اعتبار اصلی شما کسر خواهد شد. در صورت عدم پذیرش پیشنهاد، مبلغ بلوکه شده، آزاد و به اعتبار قابل استفاده اضافه خواهد شد.

- مانده اعتبار: اعتبار قابل استفاده حساب کاربری شما که معادل ریالی تفاضل اعتبار اصلی و اعتبار بلوکه شده است.

حساب کاربری

کلیه اطلاعات هویتی و راههای تماس با شما بعلاوه کمیتهایی که برای دریافت استعلامهای منطبق با این کمیتها اعلام آمادگی کرده اید، در این بخش قابل مشاهده و ویرایش است. اطلاعات حساب کاربری شما در هنگام پذیرش پیشنهاد شما توسط مشتری روی استعلامی که برای آن ارائه پیشنهاد داشته اید، برای مشتری نمایش داده خواهد شد تا امکان تماس و هماهنگی با شما برای سفارش خود را داشته باشد.

کمیتهای مورد پذیرش –که در هر زمانی قابل ویرایش هستند- تعیین کننده استعلامهایی است که شما بر اساس کمیت مرتبط با آن، برای دریافت آنها اعلام تمایل و آمادگی کرده اید. در واقع شما می توانید با انتخاب همه کمیتها، هر روز با انبوهی استعلام در پنل کاربری خود مواجه شوید و بالعکس، با برداشتن تیک همه کمیتها، دیگر استعلامی به شما ارجاع نخواهد شد. بنابراین در انتخاب کمیتهای مورد پذیرش، دقت کافی داشته باشید تا استعلامهایی را که پتانسیل پذیرش و ارائه پیشنهاد برای آنها را دارید، به سادگی از دست ندهید.

دامنه فعالیت

سامکا بصورت پیش فرض، اطلاعات آخرین گواهینامه تایید صلاحیت شما را که در سایت سازمان ملی استاندارد در دسترس عموم قرار گرفته، بصورت تفکیکی و با قابلیت جستجو در لیست شرکتهای کالیبراسیون منتشر کرده است. اگر جزئیات دامنه فعالیت شما در حال حاضر با اطلاعات موجود در سایت سازمان استاندارد مطابقت ندارد و یا کمیتها یا دامنه فعالیتهای جدیدی به گواهینامه شما اضافه شده، به سادگی می توانید با ورود به منوی دامنه فعالیت، موارد موجود را ویرایش و یا موارد جدید را اضافه کنید.

لیست استعلام ها

کلیه استعلامهای منتشره از جانب مشتریان که در بازه کمیتهای قابل پذیرش شما باشد، در این زیرمنو نمایش داده می شود. با کلیک بر روی زیرمنوی لیست استعلام ها، جدولی به شما نشان داده خواهد شد که تاریخ انتشار و مشخصات خلاصه هر استعلام و متقاضی آن را همراه مهلت ارسال پیشنهاد و وضعیت فعلی استعلام، در آن آمده است:

توجه داشته باشید که هویت متقاض تا زمانی که شما استعلام او را قبول کنید، فقط در قالب یک کد نشان داده خواهد شد. علاوه بر پرسش و پاسخ احتمالی که پیش از ارائه پیشنهاد به مشتری خواهید داشت، امتیاز متقاضی که حاصل تعامل سایر پیمانکاران با این متقاضی در استعلامهای گذشته است، به شما کمک می کند که با دید بازتری وارد معامله شوید.

تبادل پیام در قالب پرسش و پاسخ بین شما و مشتری، از مرحله بازبینی سامکا عبور خواهد کرد. چنانچه در این پیامها، اطلاعات هویتی درج شده باشد، بجای آن کاراکتر * درج خواهد شد. در مدتی که پیام در انتظار بازبینی و تایید قرار دارد، پیام ارسالی شما به رنگ خاکستری مشاهده میشود و به معنی این است که این پیام هنوز به رویت طرف مقابل شما نرسیده است.

پس از بررسی استعلام و پرسش و پاسخ احتمالی برای اطمینان از ماهیت آن، میتوانید پیشنهاد خود را برای اجرای کالیبراسیون در ذیل استعلام درج و ارسال کنید:

پیشنهاد شما شامل مبلغ و مدت انجام کار (فیلدهای ضروری) و توضیحات احتمالی (فیلد اختیاری) است. چنانچه قادر به کالیبراسیون تجهیزات در محل مشتری هستید، گزینه انجام در محل مشتری را فعال کنید. در پایان، با فعال کردن گزینه موافقت با بلوکه شدن کارمزد، می توانید پیشنهادتان را ارسال کنید تا پس از بازبینی و تایید، به رویت مشتری برسد.

در مدتی که پیشنهاد شما در انتظار تایید مشتری قرار دارد، معادل ریالی 4% از مبلغ پیشنهاد در حساب کاربری شما بلوکه خواهد شد. چنانچه در زمان ارسال پیشنهاد، حسابتان فاقد اعتبار کافی باشد، باید به روش آنلاین و با استفاده از درگاه بانکی، آن را شارژ کنید.

در صورتی که مشتری، پیشنهاد شما را قبول کند، اعتبار بلوکه شده به صورت قطعی از حسابتان کسر و اطلاعات هویتی شما و مشتری، توسط سامکا برای طرفین پیشنهاد ارسال خواهد شد. لیکن اگر پیشنهاد دیگری بجز پیشنهاد شما در این استعلام پذیرفته شود، مبلغ بلوکه شده مجددا به اعتبار قابل استفاده حساب شما اضافه خواهد شد.

در مدت بررسی پیشنهاد توسط مشتری، چنانچه از ارسال پیشنهاد منصرف شدید، می توانید با مراجعه به بخش پیشنهادهای ارسال شده و تغییر وضعیت پیشنهاد، نسبت به لغو آن و استرداد اعتبار بلوکه شده مربوطه به حساب کاربری خود، اقدام نمایید.

پیشنهادهای ارسال شده

پیشنهاداتی که از طرف شما برای استعلامهای مختلف فرستاده شده، در این زیرمنو قابل مشاهده است:

تاریخ ارسال پیشنهاد، شماره استعلام، کد و امتیاز متقاضی، مبلغ پیشنهاد و وضعیت آن، پارامترهایی هستند که در نمای خلاصه برای شما نمایش داده می شود. با کلیک بر روی کد هر استعلام، می توانید جزئیات استعلام و پیشنهاد خود را مرور کنید.

در این جدول، دو وضعیت برای هر پیشنهاد وجود دارد:

-فعال: به معنی ارسال موفق پیشنهاد به پنل مشتری و قرار داشتن در انتظار دیده شدن توسط مشتری

-دیده شده: به معنی دیده شدن جزئیات پیشنهاد توسط مشتری

پذیرفته شدن هر پیشنهاد، باع حذف آن از این جدول و انتقال آن به زیرمنوی پیشنهادهای پذیرفته شده خواهد شد. چنانچه پیش از رویت و پذیرش پیشنهاد، مایل به ویرایش یا لغو آن بودید، از همین محیط می توانید اقدام لازم را انجام دهید.

پیام ها

اگر مشتری در مورد پیشنهاد شما سوالی داشته باشد، مشابه با پرسش و پاسخی که در قبل توضیح داده شد، می تواند برای شما پیام ارسال کند. شما هم می توانید پس از ارسال پیشنهاد، بجای ویرایش و تغییر پیشنهاد اولیه (که باعث قرارگیری مجدد آن در صف بازبینی خواهد شد) اقدام به ارسال پیام روی پیشنهاد خود کنید.

به بیان دیگر، برای تفکیک مکالمات بین شما و مشتری، پرسش و پاسخ بر روی استعلام و پیام بر روی پیشنهاد مبادله می شود.

پیشنهادهای پذیرفته شده

پیشنهادات ارائه شده از طرف شما که از طرف مشتری هر استعلام پذیرفته شده باشد، در این زیرمنو نگهداری میشود. به محض پذیرش هر پیشنهاد، یکی به رقمی که در عنوان این زیرمنو نشان داده می شود اضافه شده و شما با یک نگاه به صفحه اصلی پنل کاربری، می توانید از پیشنهادهای پذیرفته شده جدید خود باخبر شوید.

با کلیک بر روی کد استعلام در جدول مربوطه، میتوانید کلیه اطلاعات استعلام و پیشنهاد خود را همراه با مشخصات مشتری و راههای برقراری تماس با وی مشاهده کنید. سابقه کلیه محاورات شما با مشتری در مورد این استعلام نیز در همین محیط قابل مشاهده است.

حسابداری

سوابق کلیه تراکنشهای مربوط به شارژ حساب، دریافت اعتبار هدیه و کسر کارمزد از حساب کاربری، در این قسمت قابل مشاهده و پیگیری است.

بایگانی

تا زمانی که پیشنهاد شما توسط مشتری رویت نشده و وضعیت آن در زیرمنو و جدول یشنهادهای ارسال شده به دیده شده تغییر نکرده است، شما می توانید آن را لغو نمایید. همچنین پس از اینکه ارتباط کاری شما با مشتری در مورد هر پیشنهاد پذیرفته شده خاتمه پیدا کرد، می توانید آن پیشنهاد را به حالت اتمام، تغییر وضعیت بدهید.

پیشنهادهای لغو شده و اتمام یافته، در زیر منوی بایگانی نگهداری می شوند و در هر زمانی قابل مراجعه مجدد و مرور هستند.